Ismo Kajander är en känd och uppskattad finsk konstnär, fotograf pch lärare. Kajander har fungerat som konstnär i över 70 år, och hans konst är nyrealistisk och dadaistisk.
![]() |
Ismo Kajander |
Kajanders utställning bestod av många av hans skulpturer. I hans skulpturer använder han oftast sig av vardagligt material som han gör fina konstverk av. På väggen var upphängda t.ex. ett enormt, vitt lakan, som var målat med ett stort rött läppavtryck, fyra spadar i en samling av årstider, på vilka han hade målat de olika årstiderna och ett stort svart lakan med vita graffitiliknande texter och bilder (detta konstverk fungerade som reklam för hans utställning i Kiasma).
![]() |
Tyly maailma (2007), eget foto |
Mitt favoritkonstverk av Ismo Kajander som jag såg på utställningen, var definitivt Tyly maailma (2007). Han har gjort en skulptur av en duva med en olivträdsgren i munnen, som håller på att landa på ett stängsel. Då man ser skulpturen vet man, att om bildserien skulle fortsätta skulle duvan fastna fast. Den klassiska symboliken för duvan är frihet, och för olivträdsgrenen fred, och dessa två kopplas ofta ihop. Duvan i skulpturen är uppstoppad och flyger målmedvetet mot stängslet. Stängslet symboliserar motgångar. Jag tycker att skulpturens buskap är att alltid när man känner sig lättad så kommer det flera motgångar emot. Detta kan kopplas till krig- just då man tror att det blir fred så skjuter någon igen.
Dadaismen är en nuvarande konstriktning som uppstod under första världskriget, ursprungligen i Schweiz, och vars ståndpunkt är ren galenskap. Dadaismen är känd för att strida emot alla klassiska stilmedel som användes inom konst (t.ex. oljemålningar och porträtt), samt för att göra så absurda konstverk som möjligt. Dadaisterna själva anser inte att dadaistisk konst är konst, utan de anser att det är antikonst. De använde den här benämningen för att stärka det att dada är allt annat än det som förr ansågs som konst. Dadaismens uppgift var att vara rena motsatsen.
![]() |
Dadaismen kommer tydligt fram i Kajanders skulpturer, t.ex. i DADA-kaappi från 1962 |
Dadaisterna var trötta på konsten, men också på historien. Många var uppskärrade efter första världskriget och över de konsekvenser det förde med sig, man visste inte hur man skulle uttrycka sig. Många kunde ändå känna samhörighet mellan dadaistiska antikonstverken och sin egna bakgrund, och så började man småningom uppskatta dadaismen.
Man är osäker på varifrån ordet dada härstammar, men det finns olika teorier. Några tror att dada inte betyder något alls, vissa tror att det betyder "ja, ja" och andra att det kommer från ett barnsligt, franskt ord för gunghäst. Dadaismen kommer fram också i bl.a. litteratur och teater och hör också ihop med avantgarde.
![]() |
Oedipus Rex (1922) av Max Ernst, en känd dadaistkonstnär |
Besökstiden på utställningen: 1,5h
Planeringen av blogginlägget, skrivandet och ihopsättandet: 2,5h
Forskning: 1h
KO4 sammanlagt: 23h
Källförteckning:
http://www.kajander.net/suomi/ars/agora/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dada
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avantgarde
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ismo_Kajander
http://www.kiasma.fi/nayttelyt-ja-ohjelmisto/ismo-kajander-anartisti/
http://www.skenet.fi/artikkeli/15/04/ismo-kajander
http://www.studio55.fi/matkailu/article/asiantuntija-paljastaa-yllattavat-tarinat-symbolien-takaa/2401586
http://yle.fi/uutiset/anartisti_ismo_kajander__kapinallinen_jo_puoli_vuosisataa/7932568
http://arthistory.about.com/od/from_exhibitions/ig/Chirico_Ernst_Magritte_Balthus/CEMB_strozzi_10_07.htm
Kiasma
Annikas föreläsningar :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar